Szép is, amikor a közpénzesített barnanyelvek aggódnak Simicska Lajos pénztárcájáért

Fotó: Veres Viktor/Népszabadság Fotó: Veres Viktor/Népszabadság

Akkor folytatom ott, ahol tegnap abbahagytam Kálmán Olga átvándorlásának történetét Simicska Lajos Hír TV-jéhez. Tanulságos sztori ez igen sok szempontból, nézzünk most egy másikat, az egyiket leírtam tegnap. Alighogy szombaton felrobbant a műsorvezető munkahelyváltásának híre, a minőségi magyar sajtó továbbfűzte a szálakat. Az Index megírta, a Blikk továbbfűzte: Simicska Lajos a dupláját ígérte annak a fizetésnek, amelyet az Egyenes beszéd házigazdája az ATV-nél keresett.

Vasárnap vadhajnalban belépett a közhangulat fokozásába a Ripost nevű, Habony sötét lelkivilágának hányásszínű kivetüléseként is definiálható bulvárizé: ők már a pontos összegről is jól éresültek. Olga 4 millióért csábult a Hír TV-hez, a pénz nem számított, a dühkitöréseiről ismert Simicska (hogy jön ez ide, ki tudja?) rátette a zsetont Kálmánra. Meg Olgára. Ez az amerikai csúcsgázsi egyszerűen botrányos. Kálmán Olga meg gyakran grimaszol is, így pláne.

De ez nem volt a vége mindennek, az Origo sem hagyta alább, és legyen ez a kiindulópontja az alábbi értekezésnek:

Nyilván felmerül a kérdés, hogy megérhet-e egy tévés ennyi pénzt valakinek, ez esetben a Hír TV tulajdonosának, Simicska Lajosnak. Kálmán Olga nézettsége alapján legalábbis furcsa ekkora fizetés.

Igen, drága barnanyelveim, felmerülhet a kérdés. Örülök is, hogy felmerült, mert így legalább beszélhetünk néhány szót arról, hogy mi minden éri meg ebben az országban, amiről soha nem kérdezik meg azokat, akiknek a pénzéből tolják állampárték az üzleteiket. Például érdekes lenne megkézdezni az érintetteket, hogy megéri-e nekik minden fillér, amit a Fidesz nevű bűnbanda – nézettség/olvasottság versus ráfordítás egyenlet vonatkozásában a bányászbéka segge alatt vegetáló – propagandacsatornái és felületei felzabálnak évente, havonta, naponta.

Nem tudom, hogy Kálmán Olga nettó 4 millió forintot keres majd havonta vagy sem, nem tudom, mennyire éri meg neki, hogy egy olyan tévében vezessen műsort, ahova fideszes potentát hivatalból sem teszi be a lábát, de ha már a közpénzből futtatott média azért aggódik, hogy Simicska esetleg rossz üzletet kötött, nézzünk pár kósza és unalmas olvasottsági, nézettségi adatot, ami segíthet megérteni a szétvert Origo pofátlan, álszent aggodalmát.

Kezdhetjük rögtön a Fidesz.hu propaganda-oldallal, ami persze közvetlenül nem kapcsolódik ide, ám mégiscsak közpénzből mossa az agyakat, tehát érdekes lehet összevetni az elérés-üzemeltetési költség arányt. Ez úgy néz ki, hogy novemberi állás szerint a legutolsó hónapban 62 ezer embert ért el a kormánypárt weboldala (de a legvadabb kamunépszavazási kampány idején sem törte át a havi 110 ezres olvasottságot), tehát ha nagyvonalúan havi 90 ezres átlaggal számolok, akkor egy év alatt 1,1 – 1,2 millió elérés kerül több, mint 30 millió adóforintba (közben kiadtak egy közleményt, hogy ezért a pénzért még kávét is főz az informatikus). Nem az fáj senkinek, hogy ebben a formában a lőtéri kutyát nem érdekli a Fidesz propagandája, hanem hogy kvázi a semmire szórják a pénzt. Mindenki nyugodjon meg, ha továbbmegyünk, még szörnyűbb a helyzet, ez csak az apraja a nagyjának.

Akkor vegyük néhány bizonyíthatóan nem kormánykritikus, közpénzben szügyig taposó hírportál novemberi olvasottságát, zárójelben a fizetett kattintások aránya a teljesítményben (forrás – SimilarWeb):

  • 888.hu:                   1, 95 millió ( 50% )
  • Magyaridok.hu:    1, 45 millió (40-45%)
  • Pestisracok.hu:     1, 1 millió (40-45%)
  • Mandiner.hu:       1, 05 millió (10-15%)
  • Magyarhirlap.hu: 780 ezer (20%)
  • Hirado.hu:             2,8 millió (65+%)
  • Lokal.hu:               370 ezer (60%)
  • Faktor.hu:             3,1 millió (90%+)
  • Origo.hu:               31,4 millió (40-45%)
  • Vs.hu:                     3,1 millió (80%)
  • Ripost.hu:              7,6 millió (65%)

A Hírkereső/Hírstart/Kapu és egyéb gyűjtőoldalakon vásárolt kattintásokból olvasottságot generáló Habony és egyéb típusú kormányszenny-média fogyasztásához mérten Kálmán Olga senki által nem nézett Egyenes beszéde fénykorában (ez például márciusban a tanártüntetések idején volt) a teljes lakosság körében valamivel több, mint 290 000 ezres elérést produkált, ezt a szintet valószínűleg azóta nem sűrűn sikerült elérnie (erre vonatkozó precízebb adatokat nem találtam). Az Origo fel is rótta neki, hogy a Hajdú Péter-Sas kabaré-Havas Henrik Bermuda-háromszögében is eltűnik a nézettsége, nem beszélve arról, hogy az ATV reggeli műsora is sokkal népszerűbb, mint az övé.

Jut is eszembe, nézzünk egy szintén novemberi adatsort a legnézettebb televíziós műsorokról, konkrétan az év 47. hetéről van szó:

1. HÍRADÓ RTL KLUB 1 024 153
2. X-FAKTOR RTL KLUB 948 672
3. BARÁTOK KÖZT RTL KLUB 838 874
4. SZTÁRBAN SZTÁR + 1… Super TV2 783 183
5. TÉNYEK TV2 767 767
6. FÓKUSZ PLUSZ RTL KLUB 708 270
7. FORMA-1 M4 Sport 705 858
8. FÓKUSZ RTL KLUB 704 620
9. KERESEM A CSALÁDOM RTL KLUB 703 426
10. ÉJJEL-NAPPAL BP RTL KLUB 680 246

Amint láthatjuk, a Nielsen Közönségmérés Kft számai szerint (ITT bővebben) – és ez az év tetszőleges hetére visszakereshető – az RTL Klub műsorai verik a komplett magyar médiát, beleértve Vajna András bulvár-kraktergyilkos-közpénztévéjét. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy bár a Hír TV és az ATV műsorai valóben nem érik el a toplistás műsorok népszerűségét (rendszerint az első 30-ba sem férnek bele), a 80 milliárdos közpénzszivattyú sem büszkélkedhet semmivel, és az ráadásul a közösből kerül rengetegbe. A Migráns-csatornákat a már említett kutya sem nézi, az ötöslottó sorsolásán és tetszőleges vérgagyi török szappanoperán kívül pedig legfeljebb a Forma 1 közvetítés teszi mérhetővé a hírhamisító propagandagyárat.

Mindez miért fontos? Azért, mert bár foggal és körömmel titkolják, hogy mennyi pénzt tömnek a piaci vonatkozásban értelmezhetetlen szócsöveikbe, nekik van pofájuk számonkérni, hogy az időközben a közpénzes vályútól eltiltott Simicska havonta hány millió forintot ajánlott Kálmán Olgának.

Bár nem tértem ki külön a nyomtatott sajtóra (amit auditálni sem mernek az illetékesek, ezért lehetetlen elérés-ráfordítás arányt értelmezni), meg a rádiókra (amelyekből világ szégyenére 2016-ra egyetlen országos kereskedelmi adó sem maradt 2016-ra), de a fentiek ismeretében néhány hektikusan összeszedett adat még idekívánkozik.

Az Átlátszó gyűjtése nyomán januárban írtunk arról, hogy a paksi atomerőművet a Magyar Villamosművek Zrt. összesen 127 millióért hirdette Habony lapjaiban: a Lokál ingyenes hetilapban (saját bevallásuk szerint 500 ezer budapesti postaládába jutnak el) és a 888 nevű szörnyszülöttben. Vagyis a 888 havi 1 millió valódi olvasója meg a Lokál 4×500 ezer = havi 2 millió fogyasztója 127 millió forint közpénzt kapott egyetlen rohadt helyről. Vajon ér annyit az adófizetőknek Kálmán Olga 3 évi fizetése, hogy Habony Ibizán szívhassa az orrát?

A gyalázatos, többfelvonásos, szégyenteljes, érvénytelen népszavazás propagandájából az Origo 132, 7, a Lokál+888 132,5, magyaridok.hu +pestisracok.hu + mandiner.hu: 40,2 milliót kaszált, miközben Vajna András közpénzből vásárolt közpénztévéje 2,2 milliárdot, a közmédia 290,4 milliót, a nyomtatott Magyar Hírlap 88,7, a nyomtatott Magyar Idők 126,5, a nyomtatott Lokál pedig 93,3 millió adóforintot nyelt el. Megérte? Minden fillért megért?

Rengeteg millió és milliárd nem fért bele ebbe az eszmefuttatásba, csak jelezni akartam, hogy felfoghatatlan mennyiségű pénz folyik ezekbe a legjobb indulattal is középszerű, de leginkább silány médiatermékekbe. Amelyeket azért tömnek ki közpénzzel, hogy látogatókat tudjanak vásárolni, akikre hivatkozva aztán kikérhetik maguknak a létjogosultságot. Mindeközben haldoklik-kínlódik a piacvezető, olvasott és népszerű kormányfüggetlen média. Vajna milliárdos pénznyelője gyilkolja a politikai ellenfeleket, a barnanyelvek egyike-másika pedig – mindezek tetejébe – Simicska pénztárcájáért aggódik. Beteg, perverz film ez, kár, hogy mi is statisztálni vagyunk kénytelenek benne.

adomany