Szeptember 20,  Hétfő
header-pic

Határokon Átívelő Szellemi Táplálék

NEHAZUGGY


Milliárdos és milliárdos között is van különbség

Ez a felület kizárólag önkéntes olvasói támogatásokból működik. Nem politikusok, háttérhatalmak és gazdasági érdekcsoportok tulajdona, kizárólag az olvasóké.

Kiszámítható működésünket körülbelül havi 3,000,000 forint biztosítja. Ebben a hónapban összegyűlt 1,175,810 forint, még hiányzik 1,824,190 forint.
A Szalonnát ITT támogathatod, a Szalonnázó extra cikkeire ITT tudsz előfizetni.

Köszönjük, hogy fontos számodra a munkánk.

Zdenek Bakala cseh üzletember, médiabefektető bevásárolta magát a Telexbe, pontosabban 200 ezer eurót adott a nemrégiben alapított portálnak, amellyel a munkájukat kívánta támogatni. Ez a fajta döntés egyáltalán nem egyedi, hiszen Bakala egy Soroshoz hasonló filantróp, akinek szokása anyagilag támogatni a független újságírást. Soroshoz hasonlóan ő maga is az Egyesült Államokba menekült, ahol elvégezte tanulmányait, majd munkába állt, milliókat keresett, hogy aztán később hazatérve segítse országát a rendszerváltást követően. Nem rendelkezem komoly tudással Bakala múltjával kapcsolatban, de első ránézésre semmi rendkívülit nem találok az egészben. Jó ötletnek gondolta, hogy támogatja a Telex működését, megvolt hozzá a pénze, ennyi. Nem hiszem, hogy ebben bármi meglepő lenne, hiszen ha megnézzük, hogy például a legnevesebb amerikai lapok mögött is vagy milliárdos családok vagy csak szimplán milliárdosok állnak, akkor rájöhetünk arra, hogy a világ ebbe az irányba mozdult el.

Ma már nem lehet csak és kizárólag reklámbevételekből fenntartani egy szerkesztőséget, pláne nem Magyarországon. Ahhoz viszont, hogy egy Telex méretű lap megéljen, az előfizetések és egyéni adományok sem feltétlenül elegendőek. Ezért kereshették fel Bakalát is, aki köztudottan szeret támogatni olyan médiumokat, amelyek véleménye szerint függetlenek és arra törekednek, hogy az igazságot írják meg. A cikkem megírásának apropója viszont nem az a tény, hogy Bakala 200 ezer euróval támogatta a Telexet, hanem az, hogy emiatt bizonyos Trombitás Kristóf úgy érezte, hogy a vasarnap.hu hasábjain le kell írnia, hogy mit is gondol erről. Nem hiszem, hogy lelövöm a poént azzal, ha elmondom: nyilván a kormányzati támogatásokhoz hasonlította ezt az összeget, ezért propagandának nevezte a Telexet. Nézzük szó szerint:

Vegyük ezt át: a Vasárnap.hu támogatást kap a magyar kormánytól, minekutána kettejük kommunikációja bizonyos stratégiai pontokon azonos. A reakció? Propagandalapot működtet a kormány! Faliújságként használják a portált! A minisztériumokból lediktálják, mit kell mondani, ők pedig megírják!

Nézzük tovább. A Telex támogatást kap ettől a bizonyos cseh üzletembertől. A reakció? Teljesen rendben van, így maradhat életben a független média! Szükséges az alamizsna, hogy mindenkoron lehessen másik! Ez az európai szolidaritás a mindennapokban!

[…] Ezért én teljes joggal mondhatom, hogy a Telex egy cseh milliárdos propagandalapja, akik pontosan annyit és úgy fütyülnek, ahogy az Zdeněk Bakalának meg magyarországi érdekeltségeinek megfelel. Üdv a klubban, propagandisták!

Bizonyos stratégiai ponton azonos a vasarnap.hu és a kormány kommunikációja? Ne nevetessük már ki magunkat, ha egy mód van rá. A vasarnap.hu egy propagandalap, amely elviekben egy keresztény újság, amennyiben valóban sok egyházi témával foglalkozik, de ezek mellett két másik dolog fontos számukra: a kormány magasztalása és az ellenzék ekézése. Én viszont nem hiszem, hogy Bakala ezért a 200 ezer euróért cserébe elvárná, hogy ódákat zengjenek róla, hogy lejárassák az ellenfeleit, hiszen kit is érdekelne ez Magyarországon? Azt is kétlem, hogy bármiféle utasításokat adna a milliárdos, hiszen a Telex újságírói elég jól megtanulhatták Simicska idejében, hogy az mit is jelent. Sőt, pont azért álltak fel az Indexnél, mert nem akartak felsőbb utasításra újságot írni. Nem állítom, hogy a Telex szent, de csak a piacról manapság megélni borzasztóan nehéz, ezért egyáltalán nem gondolom rossz döntésnek azt, amit tettek.

De ugyanezt mondanám akkor is, ha Soros György támogatta volna őket – mint ahogy tudomásom szerint az a 444 esetében is megtörtént -, hiszen ők magánemberek, akik vagyonukat nem az aktuális hatalom kegyének köszönhetik, nem közpénzből  álltak a lábukra, hanem a munkájuk és tehetségük révén. Azonban amikor a kormány támogat egy lapot, akkor azt igenis szóvá lehet tenni, mivel az adófizetők pénzével játszanak, amire nem feltétlenül kaptak felhatalmazást. Az Origo, 888, Pesti Srácok és a többiek firkászait is sokszor az adófizetők pénzelik, miközben kétlem, hogy ezzel olyan sokan egyetértenének. A probléma tehát itt van, hiszen a kormány nem egy magánvállalkozó, aki azt kezd a pénzével, amit akar, hanem egy az adófizetők pénzéből gazdálkodó intézmény, amelynek egyáltalán nem feladata a sajtó ilyen  jellegű támogatása.

De mielőtt valaki felhozná, hogy ezeket a lapokat nem a magyar kormány támogatja egy az egyben, hanem mondjuk Mészáros Lőrinc, akkor gondolkodjanak el azon is, hogy vajon minek is köszönheti a vagyonát a felcsúti gázszerelő? Csak nem arról van szó, hogy az adófizetők pénze váltott jelleget a zsebében, és támogatta ebből a propagandamédiát? Mészáros az új Simicska, azzal a különbséggel, hogy Simicska pontosan tisztában volt azzal, hogy mit csinál, és hogy annak milyen következményei lehetnek. Mészáros csak egy név az eltüntetett pénzek mögött, semmi más. Soros és Bakala viszont évtizedekig küzdött azért, hogy eljusson oda, ahol most van, ezért úgy vélem, hogy az ő támogatásuknak nem sok köze van a propagandához, mint inkább ahhoz, hogy annak idején szemtanúi voltak a szabad sajtó lerombolásának, ezért most támogatni kívánják a még megmaradt alkotóműhelyeket.

Nyilván nagyszerű lenne, ha nem lenne szükség ezekre a támogatásokra, de a sajtó sajnos kénytelen volt ebbe az irányba elmozdulni és ki tudja, hogy lesz-e valaha olyan, mint annak idején. Aki pedig nem bírja elviselni, ha milliárdosok, üzletemberek támogatnak egy-egy szerkesztőséget, az tegyen róla. Tegyen meg mindent azért, hogy erre ne legyen szükség. Értem ez alatt, hogy támogassa ő maga a lap fennmaradását, ha fontos számára.

A Szalonna egy teljes mértékben civil, független véleményportál. Nem kérünk és nem fogadunk el támogatást senkitől, csak az olvasóinktól. Ha olvasni szeretnél, nem ugrik az arcodba egyetlen reklám sem. Ez csakis úgy lehetséges, ha te fizetsz a munkánkért. Kizárólag ezekből a támogatásokból működik a Szalonna, hónapról hónapra. Ha kiürül a becsületkassza, elfogy a Szalonna. Ne úgy fogd fel, mintha koldusnak adnál, hanem úgy, mintha az újságosnál fizetnél rendszeresen a kedvenc magazinodért.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Kövess minket!