Szeptember 29,  Kedd
header-pic

Határokon Átívelő Szellemi Táplálék

NEHAZUGGY


Ennek veszélyes az üzenete

A 168 óra hetilap főszerkesztőjét, Rózsa Pétert elbocsátották, helyére Makai József a Pesti Hírlap főszerkesztő-helyettese kerül. Az elbocsátás igen hirtelen történt, ami kissé kérdésessé teszi azt, hogy mi is volt a valódi ok Rózsa kirúgása mögött. A Média1 információi szerint – amelyeket Rózsa is megerősített – azért rúgták ki azonnali hatállyal, mert egy olyan Orbán családját ábrázoló fotó jelent meg a hetilap legfrissebb számában, amelyen kiskorú gyermeke is szerepel. Ezzel alapvetően nyilván még nem lett volna gond, azonban  Milkovics Pál, a 168 Órát tulajdonló Telegráf Kft. anyavállalata, a Brit Media vezérigazgatója elmondta, hogy a képet a kormányfő családjához nem kapcsolódó szöveghez használták fel illusztrációnak, ami véleménye szerint teljességgel megengedhetetlen. De azt is elmondta, hogy bármely más politikus családjával kapcsolatban is pontosan így döntött volna.

Hogy ez mennyire igaz, az valószínűleg soha nem fog kiderülni. A képet egyébként, amelyet a szerkesztők a cikkhez társítottak, egy korábbi hivatalos fotózáson készítették. Alapvetően igazat adok Milkovicsnak, azonban egy ilyen döntés akkor alapozható meg, ha az alapvető feltételek is teljesülnek ehhez. Politikusok gyermekei valóban tabunak minősülnek, ez így van a világ minden táján. Csakhogy pont Orbán az, aki állandóan mások gyermekeivel pózol kampányrendezvényeken – ezért már meg is büntették –, sőt politikustársai is pontosan ugyanezt teszik. Néha a Parlament épületébe csábítják őket, majd fotózzák őket le kampánycélból, máskor pedig karácsonyi vagy egyéb ünnepi rendezvényeken használják őket biodíszletnek.

De ne feledkezzünk meg a szalmára térdepeltetős fotóról sem, vagy arról, amikor gumilabdákat vitt Orbán a gyerekeknek, természetesen kamerák kereszttüzében. Ezek közül melyik is volt helyes? Nyilván azért, mert az egyik oldal ilyen gusztustalan módszerekkel operál, a másik oldalnak nem kellene lesüllyednie erre a szintre. Pont ezért mondom azt, hogy egyfelől érthető Milkovics döntése, azonban ezt az aktuális politikai környezetbe illik helyezni, ami már kissé megváltoztatja a dolgokat. Az Orbán-család uralkodik az ország felett, azt lényegében mindenki tudja, aki nyitott szemmel jár. Mészáros nevét felhasználva rátette a kezét a fél országra, gyermekeit pedig helyzetbe hozta. A lányához köthető ügynökség milliós támogatásokat kap, nem is beszélve a vejéről, akit konkrétan milliárdossá tett az adófizetők pénzéből.

Persze attól még, hogy az ember az Orbán-családba születik nem feltétlenül válik gonosszá és szipolyozza ki a magyar adófizetőket. Az ember nem születik rossznak, ezt is mindenki tudja. De még ha egyet is értek azzal, hogy egy ilyen fotónak nem lett volna szabad megjelennie az újságban, azt azért nehéz lenne tagadni, hogy az ember azonnal egy kormányzati szálat vél felfedezni a háttérben. Az üzenet végül is az, hogy egy újság főszerkesztője azért kényszerül távozni a lapjától, mert felhasznált egy Orbánt és famíliáját ábrázoló fotót. A történet ennél persze jóval összetettebb, de az üzeneten akkor sem változtat már. Ezek után az újságírók sokkal jobban oda fognak figyelni arra, hogy mit hozzanak le és mit nem, ezzel talán olyan anyagokat is a kukába dobva, amelyekkel egyébként semmi gond nem volt.

A cikkben megjelentetett fotó egyébiránt – legalábbis a mellé szerkesztett cikk részlet – nem írja azt, hogy egy tolvaj családot látunk a fotón, sem azt, hogy az Orbán-család kifosztja az országot. A kép melletti szövegnek valóban politikai jellegű mondanivalója van, de messze nem olyan durva, hogy arról ne lehetne beszélni. Mint írtam, a főszerkesztő kirúgása megindokolható, noha én magam egészen biztosan nem így döntöttem volna. Nem azért, mert egyébként egyetértek a fotó ilyen formában történő felhasználásával, hanem azért, mert sajtószabadság van, és nem kell mindenben egyetérteni. Vannak olyan dolgok, amelyekben nincs helye a kompromisszumnak, de itt nem egy ilyen esetről van szó.

A történet legfontosabb része most is az üzenete. Kíváncsian várom, hogy ezt követően ki mer majd a nyomtatott sajtóban szabadon véleményt nyilvánítani, a véleménye mellé az Orbán-családról készült fotót rakni, pláne akkor, ha jól tudja, hogy lapja már egy jó ideje nem igazán független.

A Szalonna egy teljes mértékben civil, független véleményportál. Nem kérünk és nem fogadunk el támogatást senkitől, csak az olvasóinktól. Ha olvasni szeretnél, nem ugrik az arcodba egyetlen reklám sem. Ez csakis úgy lehetséges, ha te fizetsz a munkánkért. Kizárólag ezekből a támogatásokból működik a Szalonna, hónapról hónapra. Ha kiürül a becsületkassza, elfogy a Szalonna. Ne úgy fogd fel, mintha koldusnak adnál, hanem úgy, mintha az újságosnál fizetnél rendszeresen a kedvenc magazinodért.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Kövess minket!