Június 25,  Hétfő
header-pic

Határokon Átívelő Szellemi Táplálék

NEHAZUGGY


Ezek az emberek inkább ne beszéljenek tisztességről és igazságérzetről

Tömény hányingerrel olvastuk tegnap a közpénzmédia névtelen szalagmunkásai választás után felébredt lelkiismeretének viaskodását a valósággal. Döbbenetesnek és visszataszítónak tartjuk, hogy az MTVA alkalmazottai, akik évek óta segédkeznek egy olyan rendszer kiépítésében, amely a valóság meghamisítására, tagadására, átírására épül, akik nyolc éve lehajtott fejjel, önkritikátlanul hajtják végre a pártközpont utasításait, akiknek meg sem fordult a fejükben mostanig, hogy mekkora pusztítást végeznek napi 24 órában a csúcsra járatott népnemzeti hergeléssel, a vegytiszta hazugságok mantrázásával, most névtelenül igazságról és tisztességről beszélnek. Hogy már nem bírtak csendben maradni.

Egyáltalán nem arról van szó, hogy aki emberből van, az nem hozhat rossz döntéseket, amelyeket utólag nem bánhat meg. Csakhogy itt egyszerűen nem erről van szó. A 80 milliárdos közpénzmédia megannyi alkalmazottja (azok is, akik most megszólaltak, és ugyanúgy felveszik a fizetésüket, meg azok is, akik nem szólaltak meg, és ugyanúgy felveszik a fizetésüket) nyolc éve tevőlegesen vesz részt abban, hogy ez az ország Európa leggyűlölködőbb országává lett. És nem csak arról beszélünk, hogy három éve ki se látszanak a falon túltolt migránsozásból, terroristázásból, sorosozásból, hanem hogy a szakmaiság alapvető követelményeit lehányva katapultálták magukat nagyon messze az objektív, független tájékoztatástól. Amikor Tiborcz nem volt közszereplő, amikor Mészáros Lőrinc zsírosodása egyszer sem fért bele a műsorkínálatba, amikor az egyik korrupciós botrányból a másikba tántorgó állampárti képviselők viselt dolgairól nem tartották fontosnak beszámolni, amikor éveken át nem adtak teret az ellenzéki pártok véleményének, amikor önkényesen döntötték el, mi számít közérdekűnek és mi nem. És most azt mondják, hogy nem is sejtették, mekkora károkat okoznak.

A Guardian alább teljes terjedelmében olvasható, a magyar közmédia néhány névtelenül bátor újságírójának töredelmes vallomása köré épülő cikke újabb kórtörténeti dokumentum. Bár semmi újdonságot nem hordoz (tudtuk, csak nem sejtettük, hogy a pártközpontból szerkesztik a műsorokat) mégis jó lesz ezt is elrakni. A rezsimet vállain hordozó gyávaság eme gépezete nélkül a Fidesznek és senki másnak sem sikerülhetett volna a szellemi nyomorba döntés háromszor kétharmados bravúrja. A tisztesség és az igazság melletti kiállás fontosságáról az elmúlt nyolc év fényében egy közmédiás újságíró inkább semmit ne mondjon. Tényleg. Semmit.

És akkor íme a Guardian cikke, hátha még szükség lesz rá egyszer:

Magyar újságírók elismerik szerepüket a migránsellenes „félelem légkörének” kialakításában

Az állami televízióhálózat alkalmazottai felvázolják, hogy a közszolgálati csatornák hogyan öntötték magukból a kormánypárti üzeneteket Orbán Viktor választási győzelme előtt.

A magyar állami televízió egyik vezető szerkesztője üdvrivalgásban tört ki, amikor vasárnap este felvette a telefont. Beosztottai nem sokkal később rájöttek, mit mondtak neki: Orbán Viktor óriási győzelmet aratott a parlamenti választáson.

Orbán és pártja, a Fidesz zsinórban harmadik alkalommal szerzett kétharmados többséget a magyar parlamentben, egy olyan kampány után, amelyben a migránsellenesség platformján állva harcolt. A nemzetközi megfigyelők később a kampány „megfélemlítő és idegengyűlölő/xenofób retorikájára” panaszkodtak és kiemelték, hogy a köztelevízió „egyértelműen a nemzetközi normákkal ellentétes módon, a kormányzó pártot favorizálta”.

A Guardian az adófizetők által finanszírozott Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) több alkalmazottjával beszélt annak érdekében, hogy megismerjék a belső történetét annak, hogy a köztelevízió csatornái miként öntötték magukból a kormánypárt üzeneteit, időnként hamis történeteket annak érdekében, hogy támogatást szerezzenek a miniszterelnök migránsellenes álláspontjának.

Az újságírók emlékeztetnek arra, hogy a közmédia a menekültekre és a migránsokra vonatkozó negatív történetekre fókuszál, összekötve őket a bűnözéssel és a terrorizmussal. Ez a szavazás előestéjén sem enyhült, amikor az M1 csatorna a Münsterben, Németországban tömegbe hajtó furgonról szóló hírt hamisan tálalta, mintha az iszlamista terrorcselekmény lett volna.

Ilyet még soha nem tapasztaltam, még az MTVA-ban sem: ez egy nyilvánvaló hazugság volt

– mondta az egyik, névtelenséget kérő újságíró.

A kormány azon üzenetét, miszerint veszélyes migránsok milliói várnak arra, hogy belépjenek Magyarországra, a televízió és az országszerte kipakolt több ezer óriásplakát erősíti.

Soros Györgyöt, a magyar születésű pénzembert és filantrópot, aki több milliárd dollárt fordított a civil társadalom népszerűsítésére Közép- és Kelet-Európában, egy Brüsszellel és a magyar politikai ellenzékkel kötött összeesküvés részeként ábrázolják, amelynek célja Magyarország tönkretétele a bevándorlók befogadása által.

Úgy gondolom, ez megteremtette a félelem légkörét. Pavlovi reflex alakult ki az olyan fogalmakkal kapcsolatban, mint a veszély, a terrorizmus, a menekültek, az ellenzék, Soros és Brüsszel

– mondta az újságíró. A hírműsorokban rendszeresen 2015-ös felvételeket sugároztak a Budapesten áthaladó menekültekről, a menekültek és a rendőrség közötti összecsapásról a szerb-magyar határon, vagy az európai terrorámadásokról.

A toleranciát rendszeresen kritizálják, miközben a bevándorlással szembeni tiltakozást az egyedüli érvényes véleményként prezentálják – mondta az újságíró.

Az újságírók úgy vélik, a migránsellenes üzenetek leggyakrabban közvetlenül a kormánytól érkeznek. Azok az emberek, akik az Orbánhoz közvetlenül kapcsolódó történetekkel foglalkoznak, megkapják a használandó kulcsszavak listáját.

Előfordult, hogy a szerkesztő a telefonnal a kezében jött be az irodába és szóról szóra lediktált nekünk egy teljes sztorit. Azt sem tudtuk, hogy ki van a vonal másik végén – mesélte az egyikük.

Az MTVA gyakornokainak tévedésből elküldött dokumentumok, amelyek a Guardianhoz is eljutottak, igazolni látszanak a közvetlen kormányzati beavatkozást. A miniszterelnöki hivatal munkatársai által kiadott szerkesztési irányelvek olyan beszédtémákat határoznak meg az újságírók számára, amelyek révén a kormánnyal nyíltan kritikus magyar állampolgárok elleni karaktergyilkosságok végrehajthatók.

A hivatal által elkészített egyik tavalyi irányelv például Gulyás Márton aktivistát, egy korábban zöldpárti képviselőt egy egyetemi professzort célzott. Egy másik dokumentum Sorosra fókuszál.

A Gulyás által szervezett „Ellenállás, engedetlenség – erőszak nélkül” című vitaestet bizonyítékként tálalták arra, hogy az aktivista zavargásokra és a rendőrséggel való összecsapásokra készül.

Teljesen nevetséges volt – mondta Gulyás a későbbi beszámolókról. Voltak olyan terveink, hogy tiltakozzunk a kormány ellen, de a szándékaink természetesen teljesen erőszakmentesek voltak. Ennek ellenére a fideszes szócsövek folyamatosan az erőszak és a botrányok megteremtésével vádoltak bennünket.

Amikor megkérdezték a kormányzati irányelvekről, Orbán egyik szóvivője azt mondta, a kormány nem válaszol a médiát érintő kérdésekre, miután a kormánynak nincs befolyása a médiára. Az állami média-konglomerátum éves költségvetése mintegy 80 milliárd forint (223 millió font).

Az elmúlt nyolc év alatt a kormány abba az irányba mozdult el, hogy megszilárdítsa a magyarországi nyomtatott sajtó, televízió- és rádióhálózatok fölötti birtoklást, és sok médiaforrást kormányzati kapcsolatokkal rendelkező figurák vásároltak meg.

Az Origo.hu, egy népszerű híroldal az egyike azon médiaorgánumoknak, amelyek gazdát cseréltek, az Origo a Deutsche Telekom tulajdonából átkerült a Magyar Nemzeti Bank elnöke fiának tulajdonába.

Pethő András, egykori főszerkesztő-helyettes, aki 2014-ben távozott a laptól és megalapított a direkt36.hu oldalt, azt mondta:

Nagyon jó hely volt az újságírásra, de aztán nyomást gyakoroltak ránk, hogy figyelmen kívül hagyjunk bizonyos történeteket. Ennek nem tettünk eleget, ezért a főszerkesztőmet eltávolították.

A választás előtti hetekben ránéztem az Origóra, és minden második cikk címében benne volt a migráns szó.

Mindeközben a kormánybarát sajtó nagymértékben figyelmen kívül hagyta azokat a korrupciós botrányokat, amelyek a választás előtt törtek ki és amelyek vezető fideszes figurákhoz kapcsolódtak.

Orbánnak négy további éve van, amikor a kétharmados parlamenti többséggel akár az alaptörvényt is megváltoztathatja; sokan attól félnek, hogy a kormány újabb lépéseket tesz a kritikus média megmaradt szigeteinek felszámolására. A Magyar Nemzet című napilap – egyike azon kevés felületeknek, amelyek kritikus sztorikat tálaltak a választás előtt – utolsó száma szerdán jelent meg. Az újság tulajdonosa, egy üzletember, aki kiesett Orbán kegyeiből, úgy döntött, hogy abbahagyja a lap finanszírozását.

A szavazás után a TV2 – amely egy kormánybarát üzletember tulajdonában álló televíziócsatorna – leadott egy riportot, amelyben 24 állítólagos Soros-ügynököt nevesítettek, köztük van Gulyás Márton aktivista, független újságírók és civil szervezetek vezetői is. Szerdán a szintén kormánybarát Figyelő nevű hetilap is leközölte a feltételezett Soros-zsoldosok egy listáját.

Az MTVA újságírói azt mondták, „tisztességből és az igazság kedvéért” döntöttek úgy, hogy megszólalnak, néhány közmédiás alkalmazott elgondolkodott azon is, hogy a választási eredmények ismeretében felmond a munkahelyén.

Szörnyen éreztem magam, mert láttam, hogy mennyire képesek voltunk befolyásolni az embereket – mondta az egyikük. Sokan közülünk azzal nyugtatták magukat és valamennyiünket, hogy senki nem néz minket, hogy nem számítunk. Kiderült, hogy nagyon is számítottunk – rettenetesen.

Forrás: The Guardian

A Szalonna egy teljes mértékben civil, független véleményportál. Nem kérünk és nem fogadunk el támogatást senkitől, csak az olvasóinktól. Ha olvasni szeretnél, nem ugrik az arcodba egyetlen reklám sem. Ez csakis úgy lehetséges, ha te fizetsz a munkánkért. Kizárólag ezekből a támogatásokból működik a Szalonna, hónapról hónapra. Ha kiürül a becsületkassza, elfogy a Szalonna. Ne úgy fogd fel, mintha koldusnak adnál, hanem úgy, mintha az újságosnál fizetnél rendszeresen a kedvenc magazinodért.