December 14,  Csütörtök
header-pic

Határokon Átívelő Szellemi Táplálék

NEHAZUGGY


Riadó! Peti, védjél meg, a szélrózsa minden irányából támadják az országot

A konzervatív Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Vonalba állítva címmel közölte Stephan Löwenstein írását, aki kiemelte: nemcsak a tulajdonos “puccsszerű” eljárása táplálta a kormánnyal szembeni bizalmatlanságot és a sajtó sokszínűsége iránti aggodalmat, mert amióta Orbán Viktor hatalomra került, a Fidesz szisztematikusan dolgozik egy felé hajló médiahálózat kiépítésén. Ez reakció Orbán 2002-es és 2006-os választási vereségére. A Fidesz-tábor szerint a vereségek idején egy baloldali médiahatalom ellen kellett védekezni. Úgy tűnik, időközben sikerült gyökeres változást előidézni – írja a FAZ.

A liberális Süddeutsche Zeitung (SZ) És Brüsszel hallgat róla címmel közölte Cathrin Kahlweit kommentárját, aki emlékeztet, hogy Orbán Viktor ellenforradalmat ígért, és úgy vélekedik, hogy a kormányfő hazájában el is kezdte ezt, így Magyarországon legyalulták a terepet. A legfontosabb politikai napilapot megszüntették, az ellenzéket partvonalra szorították, a politikai szerkezetet a kormánypárt igényeihez igazították, és a Fidesz klientelizmusa eltart egy elitet, amely csöndben marad, amíg profitál ebből. Az érvénytelen népszavazás szégyentelen kezelése megmutatja, hogy a Fidesz a demokratikus játékszabályok fölé helyezi magát – tette hozzá a szerző. Kiemelte: Orbán azon politikusok hősévé vált, akik az elriasztás politikáját követik, és azon uniós polgároké, akik az EU reformja helyett egy második Vlagyimir Putyinban látják a megoldást a válságra.
Brüsszel asszisztál ahhoz, hogy Orbán a belátása szerint valósítsa meg a rugalmas szolidaritást, mert ugyan meglehet, hogy politikája ellentétben áll a demokráciával és az emberi jogokkal, de amíg Magyarország zárva tartja határait, Orbán nemcsak erős, hanem hasznos is.

Süddeutsche Zeitung Egy újság vége címmel közölt a Népszabadság kiadásának felfüggesztéséről beszámolót, amelyben Cathrin Kahlweit úgy véli, hogy a Népszabadság vége súlyos érvágás a magyar média számára, mert a lap és hírportálja az egyik utolsó volt a kormány tevékenységéről kritikus hozzáállással beszámoló médiumok sorában. Hozzátette: a közszolgálati médiumokat a kormány ellenőrzi, más lapokat és csatornákat pedig a hirdetések kormányhoz közeli magazinokhoz irányítása révén pénzügyileg kivéreztettek.

Elsőre úgy tűnik, hogy az Orbán Viktor által utált Népszabadságot gazdasági okokból verték szét, azonban nem ez a helyzet – olvasható a Der Standard című liberális osztrák lap hétfői számának véleménycikkében. Gregor Mayer, a lap budapesti tudósítója úgy véli, elég nagy baj, hogy a magyar kormányfő úgy beszél, mint Heinz-Christian Strache, az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) elnöke, az osztrák külügyminiszter pedig a magyar miniszterelnököt dicséri és talán szívesen cselekedne is hozzá hasonlóan, de már a demokrácia lényegéről van szó, ha az osztrák rendszer szereplői, mint Heinrich Pecina – a Vienna Capital Partners vezetője, amelynek érdekeltségébe tartozik a Népszabadság is – a sajtószabadság sírásóiként szolgálnak Orbánnak.

Orbán Viktor magyar miniszterelnök nem vette figyelembe az október 2-i népszavazás eredményét – írta hétfőn a Kommerszant Vlaszty  című orosz magazin, rámutatva, hogy bár a szavazók 98,3 százaléka nemet mondott a kötelező betelepítési kvótára, a részvételi arány nem érte el az érvényességi küszöböt. Orbán ennek ellenére grandiózus győzelemnek nevezte a referendumot és alkotmánymódosítást ígért. A lap szerint az alkotmánymódosítás értelmében a magyar parlamentnek nyilvánvalóan kizárólagos joga lesz a külföldiek rövid és hosszú távú befogadásáról dönteni, ami egyet jelent majd az ultrajobboldali, sőt, majdnem fasiszta Jobbik javaslatának csaknem szó szerinti megismétlésével, így az EU-nak még több oka lesz arra, hogy Orbánt kitaszítottnak tekintse, és ennek megfelelően viszonyuljon hozzá.

A Népszabadság bezárása Orbán Viktor folytatódó támadása a szólásszabadság ellen, Magyarországon fokozatosan megszűnik a nyugati civilizáció, és ezt észre kellene venni – vélekedik Teodor Marjanovic, a Hospodárské Noviny című cseh politikai és gazdasági napilapban Reqviem a szólásszabadságért Magyarországon címmel hétfőn megjelent kommentárjában. A Népszabadság rendkívül színvonalas lap volt, amely nem úgy írt, ahogy az Orbán Viktornak tetszett volna. Bár a lap osztrák kiadója azt állítja, hogy pénzügyi megfontolások alapján állította le a kiadást, az érvelés hiteltelen. Elsősorban azért, mert egy olyan országban történt mindez, amelynek miniszterelnöke már hosszabb ideje szisztematikusan a sajtó függetlensége ellen dolgozik, nagyjából úgy, ahogy azt nagy példaképe Vlagyimir Putyin teszi Oroszországban – mutat rá a szerző.

Ha ugrik a menekülteknek a 27 tagállamban való szétosztása, ahogyan ezt Kaczynski és Orbán kérik, ennek következményeit elsőként ők fogják elszenvedni – mondta a Enrico Letta volt olasz kormányfő a La Repubblica című olasz napilapnak. A balközép olasz politikus, a párizsi Ecole d’Affaires Internationales (PSIA) dékánja a Jaroslaw Kaczynski volt lengyel kormányfő és a magyar miniszterelnök által meghirdetett ellenforradalomról nyilatkozva úgy fogalmazott, Európa gyengén reagált a menekültek kvóták szerinti betelepítését ellenző országokra: ha egyes tagállamok EU-s forrásokban részesülnek, nem vonhatják meg szolidaritásukat, amikor Európa súlyos migrációs válságot él át. Hangsúlyozta, hogy ha a budapesti kormány a népszavazás vonalát folytatja, legitim, hogy az EU minden lehetséges eszközt felhasználjon a szabályok betartására: világosnak kell lennie, hogy nem létezik a la carte Európa, amelyből úgy lehet elvenni, hogy nem adunk semmit. (MTI)

Az egyik legnagyobb román napilap szerint a Fidesz oligarchái állnak a Népszabadság beszántása mögöttAz Adevărul a Népszabadság beszántásáról megjelent cikkében felvetette, hogy Fidesz-közeli oligarchák állhatnak a lap bezárása mögött, a szövegben pedig az szerepel, hogy minden jel Orbán Viktor és a magyar kormány közvetett érintettségére utal. Megemlítik, hogy a ki MediaWorks osztrák tulajdonosa, Heinrich Pecina egy báb. A lap emlékeztet: a közelmúltban a Népszabadság elsőként robbantott ki több olyan botrányt is, ami kellemetlen volt a kormánynak: például Rogán Antal helikopteres esküvői luxusútjára és Matolcsy György MNB-elnök a barátnőjének fizetésére is.
adomany

A Szalonna egy teljes mértékben civil, független véleményportál. Nem kérünk és nem fogadunk el támogatást senkitől, csak az olvasóinktól. Ha olvasni szeretnél, nem ugrik az arcodba egyetlen reklám sem. Ez csakis úgy lehetséges, ha te fizetsz a munkánkért. Kizárólag ezekből a támogatásokból működik a Szalonna, hónapról hónapra. Ha kiürül a becsületkassza, elfogy a Szalonna. Ne úgy fogd fel, mintha koldusnak adnál, hanem úgy, mintha az újságosnál fizetnél rendszeresen a kedvenc magazinodért.