December 19,  Szerda
header-pic

Határokon Átívelő Szellemi Táplálék

DÜHÖNGŐ


Ne haragudj, Olga, innentől kezdve végképp nem tudlak komolyan venni

Már néhány napja tudni lehet, ám aktualitása ma is töretlen annk az üdvözítő jó hírnek, hogy – a közmédiát leszámítva – Vajna Bandi határon innen és túli tévéi mellett az ATV is önként és dalolva állt bele az októberi kvótanépszavazási kampányba. Ami annyit tesz, hogy a szombaton elkezdődött kampány idején (hivatalosan csak most kezdődött, gyakorlatilag olyan, mintha egy örökkévalóság óta tartana) politikai reklámokat fognak tolni.

A Nemzeti Választási Bizottságnál eddig tehát

  • a közmédia,
  • az ATV Zrt,
  • a TV2 Média Csoport Kft.
  • és a CEE Broadcasting Co. Srl (a kaszinócézár és főállású adóelkerülő romániai cége)

jelentette be, hogy saját szabad döntése eredményeként szívesen közzétenne politikai reklámokat. Fontos részletkérdés, hogy az alaptörvény szerint a nem közszolgálati médiaszolgáltatók nem kötelesek ilyen jellegű politikai reklámot sugározni, de vállalhatják, hogy  ingyen reklámidőt biztosítanak a pártoknak és a kormánynak.

Unalmas adalék: az ATV és a TV2 Média Csoport Kft. esetében a hozzájárulást már megadta a Nemzeti Választási Bizottság, a csatornák 300-300 percnyi  (5-5 órányi) reklámot közölhetnek az október 2-i referendum előtt. A Super TV2, a Mozi+, a Prime, az Izaura TV és a Zenebutik nevű csatornák esetében ugyan még nem született meg a jóváhagyás, ám a szintén Vajna érdekeltségébe tartozó tévék összesen 150 percben (két és fél órában) kampányolnának.

Ha az ember a vele született naivitással felszerelkezve közelít a fenti képhez, akkor első ránézésre megdöbbentő lehet, hogy az, ami pénz ellenében, megrendelésre is ciki, az önkéntes üzemmódban méginkább az. Nem Vajna közpénzen összeharácsolt médiájáról beszélek, hanem az állítólag kormányellenes ATV-ről.

Azonban ha az ember félreteszi a naivitását, akkor immár hivatalosan is kijelentheti, hogy a százmilliós állami támogatásokból igét hirdető, hitgyülekezetes Németh Sándor tulajdonában lévő tévécsatorna büszkén beállt a sorba. Abba a végtelenített sorba, amely az Orbán-kormány szekerének tolására szerződött. Persze nyilvánvaló, hogy istenkiválasztottja Németh Sándor – akinek egyházát (ha lehet ez egyáltalán egyháznak nevezni) korábban a Fidesz is családellenes szektának nevezte – nem szombaton, és nem is két hónapja paktált le a hatalommal.

A Hit Gyülekezeténk jól megérdemelt egyházi státusza ( a járulékos adó- és egyéb kedvezményekkel együtt) ugyanannak az alkunak, megállapodásnak a része volt a maga idején, mint az ATV. Attól, hogy szélesebb felületet biztosít az ellenzéki gőz kieresztésének, hogy olyan érzést kelt Orbán politikai ellenfeleiben, hogy ez itt az a hely, ahol szabadon lehet beszélni mindenről, amiről másutt nincs lehetőség, lehet kurv*anyázni Orbánt, ez csupán egy szánalmas álellenzéki televízió. Volt és marad.

Tehát nem a megrökönyödés ideje jött el, hanem e beismerő vallomás elraktározásának ideje. Az ATV fokozatosan belesimult abba a tájba, ahol Kálmán Olga csendes szemforgatássá szelídült egykori, őszintének hitt felháborodása – amely a hatalom embereinek szegezett kínzó, izzasztó keresztkérdésekben öltött testet – legfeljebb a néptömegek megtévesztését szolgálja. Amely néptömegek se nem szélesek, és talán nem is igazán tömegek.

Ne essenek félreértések: konszolidált demokráciákban aligha lehetne a sajtó szemére hányást tenni, midőn fizetett politikai hirdetések közzétetelére adja a fejét, hiszen -bármennyire hihetetlen – a média sem képes pusztán fotoszintézissel életben maradni. Ez itt viszont nem konszolidált demokrácia, hanem konszolidálódó autokrácia, ahol a politikai reklámok – amiket magunk között szólva, nem kampányidőszakban társadalmi célú hirdetésnek csúfolnak – kizárólag az alpári uszítást szolgálják. Az, hogy jelen esetben a politikai reklám közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet, és nem fogadhat el egyrészt senkit ne tévesszen meg, másrészt ettől igazán gyomorforgató a történet. Még akkor is, ha e lépés meglepetési indexe a nulla körül mozog valahol.

Az, hogy az ATV önszántából vállalta, hogy két bilikék reklám között a megszólaltatott ellenzék hangján keresztül ráncolja a homlokát a bilikék reklámokba csomagolt hazugságok, illetve hamis, torz, megvezető kérdések fölött, teljes mértékben hitelteleníti a csatorna arcait, a tartalmat, a megfogalmazott üzeneteket.

A helyzetet súlyosbítja, hogy az ATV hivatalos arculatváltása és kilóra megvett kormányszócsővé züllése egy olyan kontextusban zajlik, ahol a kormánypárti, cinkosan elhallgató, manipuláló csatornák tengerében egyre fogynak a kritikus hangoknak felületet biztosító médiaorgánumok. Úgy vélem, egy ilyen környezetben bármiféle népszerűsítés, asszisztálás a hazug eszme elfogadását, az azzal való azonosulást és a disznóság legitimálását szolgálja. Jelen esetben az ATV egy olyan népszavazás mellett kampányol, amit a kormány kezdeményezett a maga igazának (?) mindenáron bizonyítására, amiért semmi nem drága, ami nélkülözi az érveket, a tényeket és kizárólag a háborús pszichózis megteremtését szolgálja.

Innentől kezdve, ha volt valaha lelkiismerete az ATV vezetőségének/csinálóinak (tételezzük fel, hogy volt), akkor azt most végérvényesen sikerült arcon köpni. (Kedves Olga! Nem érdekelnek a mellébeszélések.) Ami gazemberektől pénzért sem elfogadható, az önként még kevésbé az.  Bár tegyük hozzá, az ATV esetében ez sem igaz. Mert az ATV-nek eddig sem okozott gondot, hogy ellenszolgáltatás fejében kormányhirdetésekkel tapétázza ki a műsoridejét.

Ezért miután nem sok reményt táplálok arra vonatkozóan, hogy a kormány mégis lábon lövi magát az erőszak ilyetén sulykolásával (ez egyébként sem menti fel semmi alól az ATV-t), a lényeg ennyi: van az a pénz. Az, hogy a tények igazsága szerint nincsen szó kényszerbetelepítésről és nem migránsokról, hanem menekültekről beszélünk, számomra nem fér meg egy képernyőn a kormány hazugságáradatával és izzadtságszagú riogatásával.

Az ATV tehát senki által nem kényszerítve, de valószínűleg Németh Sándor közpénzből kitartott hittérítő gazdasági érdekeinek engedelmeskedve a népbutítás útjára lépett. Tudva, hogy pillanatnyilag egyetlen pártnak sincsenek olyan lehetőségei, amelyeknek birtokában fel tudnák venni a versenyt a kormány közpénzből folytatott propagandájával. Az ATV itt és most formálisan is elveszítette a hitelességét és kiírta magát azok közül a médiacsatornák közül, amelyeknek küldetése lehetne küzdeni az általános elhülyülés ellen. Két bilikék politikai hirdetés között én már nem tudom komolyan venni Kálmán Olgát, Rónai Egont, vagy Mészáros Antóniát, amint a másik oldal politikusaival bizalmasan egyetért abban, hogy Orbánék disznóságainak felháborítóak és vállalhatatlanok.

Az ATV eladta magát és adja a nevét a szennyes, veszélyes hazugságokhoz. És erre még azt sem mondhatja, hogy pénzért tette, mert a piacon megmaradni nem egyszerű. Persze mindannyian sejtjük, hogy szó nincs arról, hogy ingyen állt volna bele ebbe a történetbe, de ez nem javít a helyzetén. Innen már csak egy pár lépés, hogy a nem hivatalosan álellenzéki kereskedelmi televízió átmegy nem hivatalosan közszolgálati, agymosó propaganda televízióba. Csak idő kérdése. Azt hiszem.

adomány

 

 

A Szalonna egy teljes mértékben civil, független véleményportál. Nem kérünk és nem fogadunk el támogatást senkitől, csak az olvasóinktól. Ha olvasni szeretnél, nem ugrik az arcodba egyetlen reklám sem. Ez csakis úgy lehetséges, ha te fizetsz a munkánkért. Kizárólag ezekből a támogatásokból működik a Szalonna, hónapról hónapra. Ha kiürül a becsületkassza, elfogy a Szalonna. Ne úgy fogd fel, mintha koldusnak adnál, hanem úgy, mintha az újságosnál fizetnél rendszeresen a kedvenc magazinodért.